Szeretettel köszöntelek a Magyarok Szövetsége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Magyarok Szövetsége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Magyarok Szövetsége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Magyarok Szövetsége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Magyarok Szövetsége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Magyarok Szövetsége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Magyarok Szövetsége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Magyarok Szövetsége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A szociális bolthálózatok jelene és jövõje
Az Európai Uniós csatlakozást követõen a hazai termelõk jelentõs része, és itt kifejezetten a zöldség-gyümölcs ágazatban, tejágazatban, baromfi ágazatban, sertéságazatban tevékenykedõ termelõk nagy része elvesztette a hazai piacaik jelentõs részét.
Ennek egyik oka a rossz csatlakozási
feltételek mellett aláírt koppenhágai szerzõdés,
a másik oka pedig hogy a magyar feldolgozóipar jelentõs része
1990. és 1994. között külföldi tulajdonba került,
így a magyar termelõk nem tudták megoldani az elsõdleges
feldolgozást, aminek következtében csökkent a versenyképességük
a régi tagállamok termelõivel szemben, vagyis versenyhátrányba
kerültek a hazai termelõk, de nemcsak a régi tagállamok
termelõivel szemben csökkent a versenyképességük,
hanem azon új tagállamokkal szemben is (Lengyelország, Csehország,
Szlovákia), akik sokkal kedvezõbb feltételekkel csatlakoztak,
mint Magyarország. Lengyelország például két
és fél milliárd euró szabad felhasználású
keretet kapott a lengyel termelõk megerõsítésére.
Tényként kell leszögezni, hogy az Európai Unióban
az agrárium tekintetében a lengyel gazdák a legnagyobb vetélytársaink,
akik jelentõs versenyelõnnyel rendelkeznek.
Az elmúlt
évek ágazati válságai (tej, sertés, baromfi,
meggy, dinnye, alma) pontosan azért erõsödtek fel, mert a megtermelt,
elõállított jó minõségû magyar
termékeknek nem volt belsõ piaca, vagy ha volt annyira nyomott áron
(amely még az önköltségi árat sem érte el)
értékesített, hogy a termelés így nem volt
gazdaságos. Nem beszélve a különbözõ ágazatokban
felhasználásra kerülõ input anyagok árán
emelkedésérõl és az egyéb olyan rárakodó
költségekrõl, amely a termelõket terhelte.
Az igazi
problémát a 2008-as év jelentette, amikor zöldség-gyümölcs
ágazatban és a tejágazatban már olyan értékesítési
gondok jelentkeztek, amelyek gazda demonstrációkat eredményeztek
(a megyei almatermesztõk blokádja, továbbá a tejtermelõk
akciói a multi üzletláncoknál).
A MAGOSZ-nak alternatívát
kellett adnia vidéken élõknek, a termelõknek, gazdálkodóknak
az értékesítés tekintetében. Ennek az alternatívának
az egyik legfontosabb eleme, a vidék népesség megtartó
képességének a megõrzése, a másik a
kiszámíthatóság a gazdálkodásban (amely
a piacok kiszámíthatóságát jelenti), és
termelési biztonság nyújtása a termelõknek.
A MAGOSZ, mint érdekképviselet, látva a problémákat,
el kezdte az értékesítés megszervezését.
Ennek elsõ állomása a CBA üzletlánccal kötött
megállapodás az étkezési alma értékesítése
vonatkozásában. Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyébõl
több mint 10 ezer tonna étkezési almát sikerült
értékesíteni az üzletláncon keresztül, majd
ezt követte a MAGOSZ által elindított országos iskola
alma akció, amelybe 3 szabolcsi gazdakör tagsága (Balkány,
Vaja, Csenger) vállalt oroszlán szerepet. Ezzel egyidõben
elindítottuk a budapesti értékesítést a különbözõ
kerületekben (Ferencváros, Zugló, Pesterzsébet), ahol
azonban már több termékkel jelentünk meg (alma, burgonya,
hagyma, zöldségfélék, tej, méz). Ezek a budapesti
értékesítési akciók olyan jól sikerültek,
hogy egyre inkább az az igény fogalmazódott meg, hogy mi
lenne, ha állandó jelleggel lehetne vásárolni ezen
alapvetõ termékekbõl. Ekkor született meg annak az ötlete,
hogy már mûködõ kiskereskedelmi üzletekbe lehetne
értékesíteni a termelõk által direktbe beszállított
termékeket, kiiktatva a nagykereskedõket, viszonteladókat,
neppereket és ezzel folyamatos értékesítési
lehetõséget biztosítva a termelõknek.
Ez a lehetõség kiszámíthatóságot biztosít az értékesítési gondokkal küzdõ termelõk részére, megteremtve ezzel a legrövidebb termékpályát (termelõ, kereskedõ, fogyasztó). Ezen remek ötlet során 2009. január 21-én Ferencvárosban megnyílt a szociális bolthálózat elsõ üzlete, amelybõl országos mozgalom bontakozott ki. Jelenleg több mint 740 üzlettulajdonos jelezte csatlakozási szándékát a szociális bolthálózathoz az ország minden részérõl. A ferencvárosi üzlet megnyitását további üzletek nyitása követte, jelen pillanatban 30 szociális bolt mûködik, Budapesten és Pest megyében 21, vidéken 9 szociális bolt nyílt meg.
Magáról a rendszerrõl néhány szót:
A
szociális boltokba a beszállítói termelõi kört
a MAGOSZ határozza meg, ennek alapján a gazdaköri tagok elsõbbséget
élveznek (természetesen külsõs termelõk elõl
sem zárkózunk el, és a mai napig rengeteg ajánlatot
kapunk). A MAGOSZ határozza meg, egyeztetve a termelõkkel, a
beszállítási
árat és a MAGOSZ határozza meg azt a maximált árat,
amelynél többért nem lehet értékesíteni
a terméket. Folyamatos egyeztetés folyik a termelõ és
az üzlettulajdonos között az ár tekintetében, lényegében
a MAGOSZ közvetíti a termelõket a hálózat tagjai
felé és biztosítja a folyamatos jó minõségû
termékekkel való ellátását az üzleteknek.
A budapesti üzleteket jó minõségû termékkel
legnagyobb mértékben a Balkány és Térsége
Gazdakör tagjai látták el.
Az a szerzõdés,
amely ezeken feltételeket tartalmazza, a MAGOSZ és az üzlettulajdonos
között jön létre. A szerzõdés egyébként
konkrétan meghatároz minden olyan kört, amely a késõbbiek
során esetlegesen vitára adhatna okot. A hálózatot
országosan körülbelül 200 üzletre tervezzük, amennyiben
igény merül fel, ennek száma bõvíthetõ.
Térségi elosztó raktárakat kívánunk
létrehozni, biztosítva ezzel az adott régióban a szociális
boltok ellátását.
A szociális bolthálózat
mellett jelentõs szerepet szánunk a késõbbiek során
a gazda és õstermelõi piacoknak. Ennek nagyon egyszerû
oka van, ugyanis a gazdáknál és az õstermelõknél
az értékesített jövedelem mindössze 40 %-a marad.
Ahhoz azonban, hogy a termelõ hozzájusson az értékesített
termék minimum 70 %-ának ellenértékéhez, olyan
politikai szándékra van szükség, amelyek korlátozzák,
hogy az értékesítési csatornák jövedelem
elszívó hatása minimum 30 %-nál rekedjen meg.
A
gazda és õstermelõ piacokat úgy kell létrehozni,
hogy jól megközelíthetõ helyen legyen, infrastruktúrával
rendelkezzen. A szigorú minõség ellenõrzés
tekintetében pedig alapvetõ dolog, hogy csak az eredetét
egyértelmûen igazolt áru kerülhetne forgalomba, kizárólag
magyar õstermelõtõl, gazdától, bio gazdától.
A piacon a termelõ részérõl csak családtag,
vagy termelõtárs, vagy termelési platform képviselõje
jelenhet meg eladóként.
Az õstermelõi és
gazdapiacokat a Budapest területén, és a megyeszékhelyeken
mûködõ vásárcsarnokokban lehet létrehozni.
Az ár tekintetében követhetõ lenne a szociális
boltokban meghatározott módszer, amely szerint, az ár az
elmúlt napok kereskedelmi adatai és a tárgynapi kereslet
és a kínálat határozza meg. A Fõvárosi
Önkormányzat és a megyei városok tulajdonában
levõ csarnokok tekintetében elérhetõ lehet, hogy 4-5
éves idõszakokra a mûködési költségeket
(helypénz, villany, víz, stb.) az önkormányzat átvállalja,
ezzel segítvén az õstermelõk és termelõk
piacra jutását. Az erre vonatkozó részletes szabályok
egyébként már kidolgozásra kerültek, és
amennyiben bekövetkezik a politikai változás, úgy meg
fogjuk valósítani az erre vonatkozó elképzeléseinket.
Készítette: Dr. Budai
Gyula
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!