Szeretettel köszöntelek a Magyarok Szövetsége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Magyarok Szövetsége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Magyarok Szövetsége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Magyarok Szövetsége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Magyarok Szövetsége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Magyarok Szövetsége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Magyarok Szövetsége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Magyarok Szövetsége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Magyarország is szerepel azon a listán, amelyet a washingtoni székhelyű Gazdasági és Politikai Kutató Központ (CEPR) legújabb tanulmánya tartalmaz, és amely azt hivatott bizonyítani, hogy
a Nemzetközi Valutaalap 41 országból 31-nek rossz tanácsokat adott: olyan gazdaságpolitikai intézkedéseket javasolt, amelyek elmélyítik a válságot, ahelyett hogy a recesszió hatásait enyhítenék. Hazánkon kívül, több fejlődő ország mellett Fehéroroszország, Lettország, Románia, Szerbia és Ukrajna is az IMF politikájának kárvallottja - állítja az október 5-én megjelent tanulmány.
Mint Mark Weisbrot, az amerikai CEPR társigazgatója, és az intézet gondozásában hétfőn megjelent, Az IMF támogatta makrogazdasági politika és a globális recesszió: pillantás 41 hitelfelvevő országra c. tanulmány vezető szerzője, kifejtette: "a Valutaalap (IMF) nem tanult a 10 évvel korábbi ázsiai gazdasági válság során elkövetet hibákból. Ma is megteszi a rossz lépéseket. Miközben lelkesen támogatja a gazdag országokban a fiskális ösztönzést, és az expanziós gazdaságpolitikát, egészen mást javasol a közepes- és alacsony jövedelmű országoknak.”
Az IMF székháza Washingtonban.
© IMF
|
A tanulmány az IMF recessziót erősítő lépései között említi a Magyarországgal kötött tavalyi megállapodást, és idézi a GDP-re vonatkozó statisztikát: a tavalyi 0,5 százalékos visszaesés az idén 6,7 százalékosra gyorsul. Hazánk esetében, a tanulmány szerint, az IMF minden téren visszesést erősítő lépéseket írt elő: beleértve a monetáris és a költségvetési politikát, a pénzellátást, az állami szektor bérkifizetéseit.
A tanulmány szerint az IMF gyakran
támaszkodott túl optimista előrejelzésekre az adós országok
vonatkozásában, alábecsülve a recesszió következményeit. Számos esetben
kénytelen volt utólag a hitel feltételein engedni, amikor ezeknek az
országoknak a teljesítménye a vártnál sokkal rosszabbul alakult. A
példák között ismét említi Magyarországot. „Itt az ideje, hogy az IMF
felülvizsgálja az adós országok makrogazdasági politikájának
meghatározásánál használt kritériumait, feltételezéseit és gazdasági
elemzéseit – szögezi le a tanulmány.
A szerzők ugyanakkor
dicsérik a szervezetet, amiért feltételek nélkül 283 milliárd dollárnyi
SDR-t bocsátottak a tagországok rendelkezésére. Ezzel a Valutaalap
extra likviditást fecskendezett a világgazdaságba, ami recessziós
időkben példa nélküli előrelépést jelentett (Az SDR, Special Drawing
Rights, magyarul: Különleges Lehívási Jogok, az IMF hiteleszköze,
amelyet a tagállamok kvótáik alapján, tetszés szerinti valutára
válthatnak át).
A tanulmány Magyarországgal foglalkozó
fejezete tárgyszerűen ismerteti az IMF-fel 2008 novemberében létrejött
megállapodást, a gazdasági helyzet alakulását, a kormány megszorító
intézkedéseit. A magyar monetáris politika a folyamatos
kamatcsökkentésekkel jó irányt jelölt ki, még ha azokat túlságosan
későn hozzák is – írják a tanulmány szerzői, akik a Valutalap legújabb
felülvizsgálatáról szólva megállapítják: az IMF továbbra is kitart
amellett, hogy szükség van a költségvetési megszorításokra, a különféle
állami támogatások megvonására, az állami szektorban kifizetett
bérnövekedés megfékezésére, a szociális támogatások ésszerűsítésére. A
szezők korábbi utalásai alapján mindez elmélyíti a visszaesést
Magyarországon.
hvg.hu
Hungary authorities and the International Monetary Fund
(IMF) reached an agreement on a 17-month US$15.7 billion stand-by
arrangement. The program’s main objectives are: “(i) substantial
fiscal adjustment to ensure that the government’s financial needs will
decline; and (ii) to maintain adequate liquidity and strong levels of
capital in the banking system.”
During 2006 and 2007, a surge of foreign borrowing
within the private sector allowed Hungary to run large current account
deficits (7.5 and 6.4 percent of GDP, respectively), and a large fiscal
deficit in 2006. The measures taken then to bring down the government
deficit included: “reducing publicemployment, instituting co-payments,
rationalizing hospital beds, and scaling back pharmaceutical
subsidies.”
As a result, the fiscal balance (as a percent of GDP) went from –9.3 in 2006 to –4.9 in
2007.
In
2008 the international financial crisis reduced Hungary’s access to
foreign capital, leading tosevere difficulties in the local and foreign
banks operating within the country. The results in the financial
account of the balance of payments – a deficit of 5.9 billion euros in
2009 (6.6 percent of GDP) as compared to a surplus of 10.6 billion
euros in 2008 (10.1 percent of GDP) – show how drastically conditions
have tightened in the international financial markets.
The stand-by arrangement signed with the IMF in November
2008 included measures to bring the government deficit, as a percent of
GDP, down to 3.4 in 2008 and to 2.5 in 2009. The projected rate of GDP
growth fell to 1.8 percent in 2008 and to –1.0 percent in 2009. The
estimates for 2009 were later revised to a fiscal deficit of 3.9
percent of GDP and to a –6.7 percent rate of growth of real GDP in the
same year.
Even though the IMF has accepted upward revisions of the
fiscal deficit target, the prevailing goal has continued to be one of
containing spending. At the end of last year Hungary’s Parliament
approved a rather drastic fiscal responsibility law. The legislation
included strict guidelines on spending and on the evolution of the
fiscal deficit and public debt; meanwhile the economy continues to be
severely hit by the international crisis.
The program submitted to the IMF includes a further
tightening of the fiscal budget. Specific measures adopted include a
nominal wage freeze and elimination of the 13th month salary for public
employees, the elimination of the 13th month pension for all early
retirees and application of caps on pension payments, postponement or
elimination of indexation of selected social benefits, and cuts in
various spending allocations to ministries.
To make things more complicated, the fiscal rigidities
mentioned above have been accompanied by procyclical monetary policy.
Broad money is growing at a lower pace lower than inflation and credit
to the private sector (0 percent in real terms in 2009) is expected to
fall 5 percent in real terms this Center for Economic and Policy Research, October 2009 • 42 year.
The policy interest rate, at 10 percent at the end of 2008,
was much higher than the euro area rate of 3 percent. And the 9.5 rate
in early 2009 still looks much higher than the euro average. It was
only in July this year that the policy rate was lowered to 8.5 percent.
This move was followed by additional rate cuts at the end of August (to
8.0 percent) and at the end of September (to 7.5 percent). The moves
are definitely in the right direction, though we have to admit that
they come
rather late.
The second review of the stand-by arrangement accepts
that a worsening of Hungary’s situation calls for a revision of
quantitative targets and mentions the need to preserve financial sector
stability. But the review also continues to insist on the need to work
towards fiscal restraint with specific measures to eliminate subsidies
of various sorts, contain the growth of the public sector wage bill and
rationalizing some transfers.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
IMF átverés! Eltűnt a lehívott 14milliárd euró!
Bogár László: Az új kormánynak új alkut kell kötnie a "birodalommal"
Pénz, mint adósság videók, avagy mért adnak olyan önzetlenül kölcsönt a szövetségi és magánbankok az országoknak
Hogyan zajlottam a Világ Körüli Menet magyarországi eseményei - Hajdúböszörmény, Pécs, Erdély